Ik heb een vraag over een verkeerd afgeschreven/gereserveerd bedrag na het tanken (in het buitenland)


Pre-autorisatie

Het afgeschreven/gereserveerde bedrag heeft vermoedelijk te maken met een pre-autorisatie van de bank. Dit gaat meestal om een bedrag tot de €200. Geen zorgen, dat bedrag wordt niet daadwerkelijk afgeschreven. Doorgaans wordt dit binnen 10 werkdagen door je bank in orde gemaakt. Mocht je hier toch nog vragen over hebben of is het bedrag bij jou nog niet teruggestort na 10 werkdagen, neem dan contact op met je bank.

Waarvoor dient de pre-autorisatie?

De pre-autorisatie is een werkwijze van je bank. Indien je je bankpas gebruikt bij een bemand- of onbemand tankstation (in het buitenland) wordt er door de bank gecontroleerd of je beschikt over voldoende saldo. Bij elke pintransactie wordt er als het ware een bedrag door de bank in reserve gezet. Als het tanken is voltooid wordt het getankte bedrag van de reservering gehaald en wordt het resterende bedrag weer teruggestort. 

Het komt ook wel eens voor dat de eerste pinpoging niet is gelukt, ook dan vindt de pre-autorisatie plaats. Het gereserveerde bedrag blijft “hangen”, terwijl er geen vertanking tegenover staat. Mocht dit bedrag na 10 werkdagen nog niet zijn teruggestort, raden wij je aan om contact op te nemen met je bank.

Dubbele afschrijving

Is het te betalen bedrag dubbel afgeschreven?

Vaak blijkt dit te gaan om een storing of boekingsfout en zal automatisch worden hersteld door je bank. Omdat dit een proces is van je bank, kunnen wij je hier helaas niet in ondersteunen. Voor verdere vragen adviseren wij je dan ook om contact op te nemen met je bank.


Helaas komt het soms voor dat het dubbele bedrag na enkele dagen nog niet is hersteld. Neem dan contact op met je bank; zij kunnen dit voor je bekijken en navraag doen bij het bedrijf dat de transacties van betaalautomaten verzorgd.

Meer weten? Informatie hierover vind je via onderstaande link van de consumentenbond; https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/dubbele-afboeking-bij-pinbetaling

 

Staat je antwoord hier toch niet bij of heb je een andere vraag over een afgeschreven bedrag? Neem dan contact op via ons contactformulier.

Was het antwoord nuttig: